Vlaams activisme

   
   

Home
Radio 't Kerkske
l'église française
Kerk in oorlogstijd
1893 - Inauguration

Vlaams activisme

De protestantse kerken in Vlaanderen hebben relatief veel schade geleden door de 'groot-Dietse' droom, die door de Duitse bezetters handig is gebruikt: Flamenpolitik. Enkele vooraanstaande protestanten, onder wie met name de predikant van Gent-Brabantdam, J.D. Domela Nieuwenhuis (vandaar zijn korte verschijning in de TV-serie ‘Vlaamse velden’), lieten zich verblinden door de droom van Groot-Duitsland. Bij hen werden begrippen als Diets, Duits, Dutch, Vlaams en Germaans zodanig door elkaar gehusseld dat ze tenslotte één werden en voor protestanten blijkbaar extra aantrekkelijk omdat deze droom met een protestants sausje was overgoten. Waren de Duitsers geen broeders in de Heer? Was het niet geweldig om met hen samen op het Reformatiefeest (400 jaar in 1917) ‘Ein feste Burg ist unser Gott’ te zingen ? Voor een minderheidsgroep die verlangde naar erkenning, was de verleiding groot. Domela Nieuwenhuis werd zo één van de oprichters van ‘Jong Vlaanderen’ en het protestantisme diende in zekere zin als kraamkamer van het Vlaams activisme (naar de titel van een artikel hierover geschreven door dr. G. Liagre). Dominee Domela Nieuwenhuis is voor zijn collaborerende rol na de oorlog ter dood veroordeeld. Hij was echter met hulp van hoge Nederlandse vrienden uitgeweken naar het verre Friesland. Dit alles was zo traumatiserend voor de Protestantse wereld, dat de synodevergadering van de PEKB in 1919 geen doorgang kon vinden. Er was geen vertrouwen.